Jak nie być wapniakiem

depositphotos_19612063-elderly-skeleton-cartoon  Czy słusznie młodzi nazywają  starszych wapniakami?

I co to oznacza?

Jak temu zaradzić?

 

Tak mówią młodzi o rodzicach, dziadkach  ale czasami mają niestety rację. Oznacza to skostnienie poglądów , nie nadążanie za duchem czasu, wracanie do przeszłości. Przyczyną może też być zwapnienie tętnic mózgowych i niedokrwienie mózgu.

Nasz poeta pisał w swoim wierszu:

Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy;
Młodości! dodaj mi skrzydła!
Niech nad martwym wzlecę światem
W rajską dziedzinę ułudy:
Kędy zapał tworzy cudy,
Nowości potrząsa kwiatem
I obleka w nadziei złote malowidła.

 

……………………………………….

Niechaj, kogo wiek zamroczy,
Chyląc ku ziemi poradlone czoło,
Takie widzi świata koło,
Jakie tępymi zakreśla oczy.
Młodości! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z końca do końca

Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga;
Łam, czego rozum nie złamie:
Młodości! orla twych lotów potęga,
Jako piorun twoje ramię.

Cokolwiek by to nie znaczyło, ważne jest to, aby nie być martwym, ani skostniałym za życia. Obecnie żyjemy coraz dłużej z różnych powodów i proces ten postępuje. Chociaż zaznacza się także inny odwrotny  proces, bo coraz częściej też chorują i umierają   również młodzi ludzie.  Jeżeli mamy żyć i pracować dłużej to powinniśmy dbać o swoją formę o swój stan zdrowia.        Jest dużo  ludzi dożywający w zdrowiu do 100 lat, ale także coraz więcej ludzi w stanie tragicznym już w wieku 50 lat. Chorzy na choroby serca,  (zawały serca  zdarzają się już w wieku 30 lat), osteoporozę, cukrzyca typu 1 i 2 jest coraz częstsza  nie mówiąc już o pladze  otyłości, nowotworach, czy chorobie Alzheimera.

Jak więc nie być wapniakiem?

Okazuje się że rozwiązanie jest dość proste. Po pierwsze ruszać się ruch jak mówią nie można zastąpić wiele leków ale żaden lek nie zastąpi ruchu.   Następnym dość prostym lekiem jest słońce. Od wiosny do jesieni korzystać z naświetlania słonecznego i chwytać promieniowanie UVB aby dostarczać odpowiedniej dawki witaminy D3, kontrolować jej poziom i w razie braku suplementować. Osoby starsze szczególnie powinny dbać o jej odpowiedni poziom. Można też naświetlać odpowiednimi lampami UVB. Chodzi o naświetlanie a nie opalanie. Nie chodzi o to aby się opalać osoby starsze są często bardzo wrażliwe na dłuższe przebywanie na słońcu. Ich skóra jest bardzo wrażliwa, i nie wytrzymują gorąca.  Bardzo ważne jest odkwaszanie organizmu.

Zakwaszenie organizmu  powoduje odkładanie się kwaśnych soli w tkankach co powoduje sztywność stawów oraz kruchość ścięgien a także zakwaszenie i osłabienie mięśni. zakwaszenie sprzyja też chorobom nowotworowym, cukrzycy oraz powoduje cellulit, i dnę moczanową.Jest to jednak szeroki temat więc poświęcę temu tematowi oddzielny wpis a raczej postaram się go dokładniej omówić.

Jak jeszcze możemy sobie pomóc ?

Znowu wrócę do witaminy K2. Witamina K2 ma szerokie działanie jak już pisałem i jest wprost idealna dla „wapniaków”.  Zapobiega wapnieniu tętnic, natomiast wzmacnia kości. Powoduje że wapń kieruje się w odpowiednie   miejsce czyli do kości. Ale to nie wszystko działanie tej witaminy. Witamina K2 jest szczególnie korzystna dla mózgu.  Korzystnie wpływa na działanie mózgu. Może zapobiegać chorobie Alzheimera, a także wspomagać leczenie początków tej strasznej choroby. Stężenie witaminy K2 jest szczególnie duże w mózgu oraz w trzustce. Stężenie w mózgu witaminy K2 w mózgu jest kilkukrotnie większe  niż witaminyK1. Zastanawiający jest jest wpływ  na SM. być może też będzie  to korzystne. Wróćmy jednak do tętnic Było przeprowadzone badanie na kobietach przyjmujących wapń z powodu profilaktyki osteoporozy okazało się że przyjmowanie wapnia bez witaminy K2 powodował wzrost chorób serca powodowanych  przez choroby serca wskutek zwapnienia tętnic powodujące zwiększoną ilość zawałów serca. Dlatego przyjmowanie wapnia z witaminą D3 wymaga stosowania większych dawek witaminy K2 200-300 mg. Natomiast często stosuje się u pacjentów np. z utrwalonym migotaniem przedsionków lub z chorobą zakrzepową żył leki zmniejszające krzepliwość krwi (np. Acenocumarol, Sintrom, Warfarynę) które są inhibitorami wit.K1. Co wtedy? Okazuje się że można wziąć wit K2 ale w znacznie mniejszej dawce ( np.50mg ) wskazane jest to uzgodnić z lekarzem, jeżeli będzie coś wiedział o działaniu wit. K2. Działanie witaminy K2 jest również bardzo korzystne na chrząstkę stawową powoduje jej regenerację .  Bardzo korzystne działanie jest przy RZS.

Jak witamina K2 działa w cukrzycy?

Jak już pisałem duże jest powinowactwo witaminy K2 do trzustki. Witamina K2 chroni trzustkę powoduje też zwiększenie wrażliwości  tkanek na działanie  insuliny. Insulinooporność jest główną przyczyną powstawania cukrzycy typu 2.

Zastosowanie witaminy K2  może zmniejszyć więc ilość stosowanej insuliny

Witamina K2 jest także korzystna w kamicy nerkowej, gdyż zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych 

Jak widać sami możemy dużo zrobić dla swojego zdrowia aby jak najdłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i sprawnością.

Czy możemy uzupełnić witaminę K2 z pożywieniem?

Możemy ale nie jest to takie proste. Witaminę K2 MK4 możemy zwiększyć spożywając wątrobę najlepiej gęsią a w mniejszej ilości w jajkach, innych wyrobach z gęsiny w dobrych serach. Największe jednak ilości  witaminy K2 występują w produkcie ze sfermentowanej soi tzw. natto. Ale kto jada natto?

W większości suplementów zawarta w nich witamina K2 MK7  pochodzi właśnie z natto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


404