Dlaczego dieta na odchudzanie nie skutkuje?

Problem nadwagi oraz otyłości staje się poważnym problemem krajów rozwiniętych. Obecnie dotyka on już nawet dzieci. Jak podają w niektórych krajach nawet 30% dzieci, ma już nadwagę. Ten problem będzie narastał z każdym rokiem. Dzięki uprzemysłowieniu rolnictwa i wprowadzeniu nowych metod uprawy i hodowli w krajach uprzemysłowionych nie ma problemu głodu, jest coraz większy problem z nadwagą. Jednocześnie miliard ludzi cierpi niedożywienie i wiele milionów umiera z głodu.

Zastanówmy się dlaczego tak jest?

Diet na odchudzanie jest setki a może i tysiące. Co roku prawie powstaje jakaś cudowna dieta odchudzająca, która ma przynieść szybka poprawę oraz doskonałe samopoczucie. W internecie,w telewizji w prasie dużo jest cudownych recept na odchudzanie. No właśnie cudownych. Ludzie chcą wierzyć w cuda. Chcą wierzyć, że coś zrobi się za nich, bez ich udziału. Nawet jeżeli ktoś chce schudnąć nie bardzo wie jak ma to zrobić. Jaką dietę zastosować. Tu jest wielki problem.

Co to jest dieta?

Wyraz pochodzi ze starogreckiego i oznacza styl życia, sposób odżywiania.

Mamy 4 zasadnicze rodzaje diet:

  • dieta zwyczajowa (naturalna) – to powszechny w danej społeczności sposób odżywiania się,
  • dieta alternatywna – to przyjęty w sposób świadomy sposób odżywiania się mający na celu rezygnację ze stosowania niektórych pokarmów i metod ich przygotowania (np. wegetarianizm),
  • dieta lecznicza – to żywienie w którym z przyczyn zdrowotnych zmodyfikowano podaż produktów spożywczych (produkty zalecane, dozwolone i zabronione), konsystencję diety, techniki kulinarne. W medycynie pod nazwą dieta rozumie się dietę leczniczą,
  • dieta doświadczalna – to specjalnie skomponowane pożywienie wykorzystywane w badaniach żywieniowych, które mogą być prowadzone na zwierzętach laboratoryjnych lub ludziach.

Przejście na dietę obecnie ludziom kojarzy się głównie z jakąś dietę odchudzającą. Dobranie odpowiedniej, zdrowej, diety dla danego człowieka nie jest wcale tak łatwo i wymaga to indywidualnej pracy dobrego dietetyka. Z reguły większość ludzi ulega jakiejś chwilowej modzie. Ważne aby sposób odżywiania nie zrobił więcej szkody niż sama nadwaga.

Jakie są rodzaje diet odchudzających?

Najczęściej stosowane diety odchudzające możemy ogólnie podzielić na:

  1. Diety niskokaloryczne

2 Diety niskowęglowodanowe

3 Diety wysokobiałkowe

Nie będę ich teraz szczegółowo omawiał. Ogólnie mogę tylko ustosunkować się do tego, że diety restrykcyjne zwracające szczególna uwagę na liczeniu kalorii są bardzo uciążliwe w stosowaniu, jest to pewna forma głodzenia. Oczywiście spowoduje to utratę wagi. Możemy parafrazując powiedzenie nie pamiętam dokładnie kto to powiedział o rzucaniu palenia „rzucić palenie to nic prostszego robiłem to wielokrotnie” Tak samo jest z odchudzaniem Samo schudnięcie nie jest problemem. Wystarczy nie jeść nic przez miesiąc i każdy schudnie.W obozach nie było po pewnym czasie ludzi grubych, bez względu na to ile ważyli wcześniej. Jednak gdy tylko wróci się do poprzedniego sposobu odżywiania to przytyje się ponownie i to często więcej niż wynosiła waga na początku. Jest to powszechnie znany efekt jo-jo.

Dlaczego powstaje efekt jo-jo?

Jeżeli organizm, który jadł bez umiaru dotychczas, poddamy głodzeniu z ujemnym bilansem energetycznym to w jakimś czasie będzie tracił na wadze. Chociaż nie zawsza to idzie tak szybko jak by niektórzy chcieli. Organizm przestawia się wtedy na cykl oszczędnościowy. Normalne zapotrzebowanie energetyczne przeciętnie pracującego dorosłego człowieka to 2500-3000 kalorii jeżeli będzie to dieta 1000 kalorii to oczywiście bilans energetyczny będzie ujemny. W pierwszej kolejności utrata masy polega na redukcji wody z organizmu, w następnej kolejności dochodzi do zaniku mięśni dopiero po pewnym czasie zaczyna się redukcja samej tkanki tłuszczowej i trwa to przez wiele miesięcy jeżeli jest większa nadwaga. Komórki tłuszczowe jednak nie obumierają tylko się kurczą, gdy tylko zaczniemy jeść „normalnie” one powracają do swojej dawnej objętości i przez to znowu tkanka tłuszczowa powraca. Jednak zredukowane mięśnie nie spalają już tłuszczu więc osiągnięty z takimi wyrzeczeniami efekt, tracimy w ciągu następnych miesięcy. Ludzie zniechęcają się do kolejnych diet i kolejnych wyrzeczeń. Dlatego bardzo restrykcyjne diety mimo że na początku mogą przynieść szybki efekt jednak długofalowo rzadko dają pozytywne rezultaty na stałe.

Jaki jest sposób na schudnięcie?

Oczywiście najlepsze jest wyrobienie sobie stałych zdrowych nawyków żywieniowych i w ogóle zdrowego stylu życia na stałe a nie tylko doraźnie dieta gdy już przybędzie kilogramów.

Oczywiście nie tylko sposób odżywiania ma znaczenie ale także ćwiczenia fizyczne. Oczywiście dobrze jest doradzać, ale nie zawsze jest to takie łatwe w realizacji. Ja sam ostatnie lata pracując bardzo dużo jako lekarz nie miałem czasu na ćwiczenia i aktywność fizyczną. Przez zimę oraz święta trochę sobie pozwoliłem i nie dostosowałem odżywiania do w dużej mierze siedzącego trybu życia. Spowodowało to przyrost wagi. Osiągnąłem 93kg wagi co przy wzroście 176 cm stanowiło stanowczo zbyt dużą wagę. Postanowiłem to zmienić. Nie mam czasu ani zbytniej ochoty stosować jakiejś konkretnej diety poza zdrowym sposobem odżywiania. Zastosowałem produkt firmy Visalus i sam zdumiony jestem efektami. Po 3 tygodniach schudłem już ponad 5kg, nie stosując żadnej określonej diety i nie zmieniając na razie sposobu życia. Oczywiście moim celem jest zmiana sposobu życia i wygospodarowanie czasu na większą aktywność fizyczną, ale myślę że jeszcze przez kilka miesięcy nie będę miał zbyt dużo czasu. Uważam że ten rodzaj redukcji wagi jest bardzo wygodny dla ludzi szczególnie zapracowanych tak jak ja mających mało czasu.

Lekarz Waldemar Pawłowski


404